קרדיט צילום: דוד אינגברג, למו"פ צפון

זנים חדשים של פירות הדר, לרבות קליפים (מנדרינות), תפוזים, אשכוליות ולימונים חסרי גלעינים, המלאים בוויטמין C ויעילים נגד מחלות חורף, הוצגו ב'כנס פרדסני הצפון השנתי', כחלק מסדרת כנסי החורף המקצועיים בחקלאות ביוזמת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, בשיתוף מועצת הצמחים וקק"ל.

שוקי קנוניץ', מדריך הדרים בענף ההדרים במועצת הצמחים, סקר את החידושים האחרונים בזני ההדרים החדשים שפותחו בארץ על ידי יחידת ההשבחה במינהל המחקר החקלאי (מכון וולקני) .

בין הזנים – זן אשכולית לבנה מתוקה 'עליזה', המתאים לצריכה גם בקרב נוטלי תרופות מקבוצת הסטטינים, שכן מיץ הפרי, להבדיל מזני אשכוליות אחרים, אינו מכיל פורנוקמרין (חומר המעכב פעילות אנזימים האחראיים לפירוק תרופות מסוימות בגוף). ה'עליזה' מתוק מאד ובעל ריכוז גבוה במיוחד של מיץ, מבשיל ונקטף בחודשי ספטמבר-אוקטובר באזור העמקים הפנימיים ובחודשים נובמבר-ינואר במישור החוף.

כמו כן הוצג זן פומלית אדומה 'עינת' (רדסון), תוצר פיתוח מכלוא של פומלו חסר חמיצות ואשכולית אדומה 'הדסון', המניב כ-7-8 טון פרי לדונם בממוצע, ומתאפיין בסירוגיות נמוכה מאד (תופעה הגורמת ליבול מצומצם אחת לשנתיים). הפרי גדול, בעל קליפה צהובה דקה המתקלפת בקלות יחסית, וציפה אדומה בעלת טעם מתוק ומעט מרירות, מבשיל ונקטף בחודש אוקטובר באזור עמק יזרעאל, ובנובמבר-ינואר בנגב ובמישור החוף.

דניאל קלוסקי, מזכיר ארגון מגדלי ההדרים הציג תמונת מצב עדכנית בענף ההדרים לנוכח ההשלכות של מלחמת 'חרבות ברזל', כאשר בדרום (0-22 ק"מ) מגודלים 28 זני הדרים שונים על פני שטח גידול של 53,929 דונם, ובצפון (0-9 ק"מ) מגודלים 24 זני הדרים על פני 9,393 דונם.

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון ברכה על השתתפותם עד כה של מאות מגדלים בסדרת הכנסים המעניקים במה להעברת ידע כמו גם למפגש בין חקלאים, מדריכים, חוקרים ואנשי תעשייה, והוסיפה כי גם הפרדסנים בצפון הם שותפים חשובים בעשיית המו"פ לטובת החקלאות, וכן כי כל שיתוף פעולה עם החקלאים, שה"מ, מועצת ההדרים, מועצת הצמחים ושאר גופים מתקבלת בברכה.

קרדיט צילום: דוד אינגברג, למו"פ צפון
קרדיט צילום: דוד אינגברג, למו"פ צפון
קרדיט צילום: דוד אינגברג, למו"פ צפון
קרדיט צילום: דוד אינגברג, למו"פ צפון

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here