credit pixabay

צמחי תבלין מספקים לנו לא רק ארומה נהדרת במשקאות ובמאכלים שונים, אלא גם תורמים לבריאות: משפרים פעילות מוחית, נוגדי פטריות, מרוממים את מצב הרוח, ובעלי סגולות נפלאות רבות. כדי ליהנות מהיתרונות הנפלאים של צמחי תבלין, אתם לא תמיד צריכים לנסוע לירקן. כאן נגלה אילו צמחי תבלין שאפשר לגדל בבית, וכיצד תעשו זאת באופן אופטימלי.

בזיליקום

התבלין שמככב במנות רבות מהמטבח האיטלקי מתאים מאוד לגידול בבית. טעמו וריחו של בזיליקום טרי הוא ללא תחרות, וניתן לגדל אותו על אדניות נתלות על מעקים וגם בתוך הבית.

כוסברה

כוסברה אפשר לגדל בבית משלב הזרע, אבל אם אתם רוצים לדלג על ההמתנה, תוכלו לרכוש שתילי כוסברה. מה שחשוב לדעת עם צמח התבלין הזה הוא שמומלץ לגדל כמה אדניות ממנו. ברגע שתגזמו את עליו, הוא לא יצמח מחדש.

פטרוזיליה

פטרוזיליה מסולסלת ופטרוזיליה איטלקית מתאימות במיוחד לגידול בתוך הבית. בניגוד לכוסברה, פטרוזיליה יכולה לצמוח מחדש לאחר שגוזמים את עליה, ואדנית אחת תניב לכם את צמח התבלין הזה במשך מספר חודשים.

אזובית

הצמח האהוב הזה שייך למשפחת האורגנו, אך טעמו עדין יותר. ניתן לגדל אזובית בתוך הבית, ולשלב אותה במשקאות שונים ולהכנת מאכלים מלאי ארומה מתוקה וחריפה מעט.

נענע

חליטת נענע טרייה עוזרת להרגיע את הגוף ואת הנפש; אתם יכולים לגדל נענע בביתכם, בייחוד נענע רגילה ומנטה אנגלית. אם אתם בוחרים לגדל נענע בבית, הכניסו אותה לאדניות משלה, מפני שהיא משתלטת ולוקחת משאבים מצמחים אחרים.

רוזמרין

רוזמרין הוא צמח מטפס שאוהב סביבה יבשה, כך שלא צריך להלעיט אותו במים. ניתן לגדל רוזמרין בתוך הבית, ולשמור על אדמה לחה ולא יבשה. זה יבטיח לכם תבלין עשיר בניחוחות וטעמים.

תימין

תימין צרפתי ותימין לימוני מתאימים שניהם לגידול בתוך הבית, והם נפלאים במגוון מנות.

אורגנו

התבלין הים תיכוני הקלאסי הזה מתאים לגידול בתוך הבית, עם מרירות מעודנת וטעם ייחודי. ניתן לגדל אורגנו ממגוון סוגים בבית, ושתיל אחד יחזיק עד שנתיים, גם לאחר שגוזמים את עליו.

טיפים לגידול צמחי תבלין בתוך הבית

כעת שאתם יודעים אילו צמחים מתאימים לגידול בתוך הבית, כדאי להשתמש בטיפים הבאים כדי להבטיח את צמיחתם האופטימלית:

הניחו את צמחי התבלין במקום מואר

צמחי תבלין צריכים אור, זרימת אוויר טובה ולשהות בטמפרטורה של 12-25 מעלות צלסיוס. מרבית צמחי התבלין גדלים היטב בחשיפה של שמש ישירה במשך 4-6 שעות ביום, כך שמומלץ לשים את האדניות במקום שמשי ומאוורר. תוכלו להניח את צמחי התבלין במרפסת, על הגג ועל אדניות נתלות, כל עוד תדאגו שיהיו חשופים לשמש במשך מספיק שעות.

בימי החורף, אין חשיפה מספקת לשמש, כך שתצטרכו לספק לצמחים שלכם אור מלאכותי. אם הצמחים מראים סימני מצוקה ומחסור, הזיזו אותם למקום שבו יש יותר אור, או הניחו מעליהם נורות פלורסנט.

בחרו את כלי הגידול הנכונים

למרות שלא כל צמחי התבלין משתלטים כמו נענע, מומלץ להפריד אותם לאדניות שונות. אדנית של כל צמח תבלין צריכה להיות באורך של 15 ס"מ לפחות, וצריך להיות לאדניות חור ניקוז תחתית. כדי לספק לשורשים מספיק מקום לצמוח, מומלץ לבחור אדניות גדולות מספיק לכל תבלין.

העניקו לתבלינים את תנאי הגידול המתאימים

תבלינים שגדלים באדניות בבית, במרפסת או על מעקות צריכים תערובת עפר קלה לאדניות, ולא עפר רגיל, שעלול להזיק לשורשים. מבחינת השקיה, חשוב לשמור על אדמה לחה (כאשר דוחפים את האצבע 2.5 ס"מ לתוך העציץ, האדמה צריכה להיות לחה. אם לא, זה הסימן להשקותה.

כאשר הצמחים גדלים, מומלץ להשתמש בחומר דישון אחת לחודש (מומלץ לבחור בדשן אורגני נוזלי או יבש).

איפה ניתן לגדל צמחי תבלין

כל עוד אנחנו מספקים לצמחי התבלין את כמות האור שהם צריכים ומספיק מקום כדי לגדול ולצמוח בלי הפרעה יהיה ניתן לגדל אותם כמעט בכל מקום ובכל גינה החל מאדניות בתוך הבית ועד גינה במפרסת, בגג ועוד. גידול צמחי תבלין נפוץ מאד בגינה ים תיכונית וגינות ירק אורגניות שמתאימות באופן מושלם לאקלים הישראלי.

לסיכום

אז זהו, אלו צמחי התבלין האהובים שאפשר לגדל בבית. עם קצת השקעה ואהבה, אתם יכולים לגדל צמחים ארומטיים, בריאים וטעימים במיוחד בביתכם, וליהנות מהם במשך כל השנה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here