מזיקים ומחלות בגן הנוי

בחודשים אלו מתעצמת מאוד פעילות החרקים השונים, חרקים אלו נמשכים בעיקר לליבלוב הצעיר ושם יש לחפשם, כמו כן לחות והרטבת העלים גורמים למחלות עלים שונות.

מזיקים ולהלן הנפוצים שבינהם:

כנימות עלה:

חרקים קטנים במיגוון צבעים(שחור, אדום, ירוק וצהוב), בגודל 1-5מ"מ התוקפים בעיקר בעונת האביב. בד"כ הכנימות מתמקמות על הליבלוב הצעיר ומוצצות את מוהל העלים. תופעה זו גורמת להחלשת הצמח, סלסול העלים וטל דבש דביק המלווה בפייחת שחורה. ריסוס ב'מלתיון' או 'תיונקס' בדרך-כלל פותר את הבעיה, יש לחזור על הטיפול כל 14 יום עד להעלמות המזיקים.

כנימות רכות:

חרקים הניצמדים לצמח ואינם זזים, בגודל של 3-5 מ"מ וצבעם חום או לבן ורדרד. באיזור הפעילות שלהם העלים מתעוותים וישנם הפרשות של טל-דבש, פייחת ונמלים. נימצאות בעיקר בבסיס צימוח עלים או ענפים קטנים. ריסוס בחומר 'פיריניקס' נותן פיתרון יעיל לבעיה, יש לרסס עד נגר (טיפטוף החומר מהצמח).

כנימות מגן (ממוגנות):

כנימה זו עגולה בגודל של 2-5 מ"מ צבעה אדמדם בהיר. הכנימה מוצצת את מוהל העלה וגורמת להצהבת העלים ונשירתם. הכנימה בדרך-כלל נמצאת בחלקו התחתון של העלה ובחלקו העליון אנו ניראה רק את תופעת הפייחת ללא המזיק, במיקרה זה יש לפש את הכנימה בחלקו התחתון של העלה.

טיפול ע"י ריסוס ב'פיריניקס' או 'סופרציד' יכול להועיל. ( הפייחת לא תעלם והעלים שנפגעו ינשרו, אך במקומם יופיעו עלים חדשים ובריאים).

כנימת עשב הרודוס (קמחית הדשא):

כנימה בצבע אדום עטופה במעטה קימחי לבן, יושבת בדשא בחיק מפרקי השלוחות ובגיבעולים הנמוכים של הדשא. גורמת להצהבה והיתיבשות של המדשאה. סימן זיהוי אם מופיעים במדשאה איזורים צהובים או שנראים יבשים ללא מחסור במים. פיזור של 'דיזיקטול' והמטרה מיד לאחר הפיזור, או ריסוס ע"י 'דיזיקטול נוזלי' .

תריפס הטבק:

מזיק קטן 0.5-1 מ"מ צבע הבוגרים שחור והזחלים צהוב, גורמים לעיוותי עלים, לכיתמים מוכספים על העלים ולנקודות שחורות, חרק זה תוקף עלים ופרחים. גורמים להצהבה ולנשירת העלים והפרחים. הדברה ע"י 'תיונקס' או 'מלתיון' בריסוס.

זבוב המנהרות:

גורמי הנזק הם זחלי הזבוב (רימות) הנוברים בעלים ועושים בהם מנהרות, העלים מסתלסלים מצהיבים ולבסוף נושרים ובבדיקה מקרוב ניתן לראות בברור את הזחל בתוך העלה ואת המערות בהן הוא עבר. המזיק נמצא בתוך העלה ולכן ההדברה היא בהגמעה. הגמעה ב'קונפידור' לפי המינון המומלץ לעץ לפי גודלו.

ערצבים:

חרקים הניזונים מהחלקים התת-קרקעיים של הצמח ( בעיקר דשא), גודלו כ-4-6 ס"מ צבע גופו חום כהה ורגליו הקידמיות רחבות. הוא חופר מחילות בקרקע וכך מגיע לבית-השורשים של הצמח מכרסם בו וגורם לנבילתו. התופעה נראת כקרחות בדשא אין צימוח ירוק והשורשים חשופים. פיזור 'דיזיקטול', 'מזיקוטל', יש להמטיר לאחר הפיזור.

זבליות:

חרק לבן צורתו חצי סהר וגודלו כ-5 ס"מ, הם ניזונים משורשי המדשאה וצמחים אחרים, הבוגרים הם חיפושיות כהות הנימשכות למקורות אור בלילה. התופעה נראת כקרחות בדשא אין צימוח ירוק והשורשים חשופים. פיזור 'דיזיקטול', 'מזיקוטל', יש להמטיר לאחר הפיזור.

מלדרה מטרידה (חומני):

חיפושית חומה בעלת ברק מתחתי – אורכה כ-8-10 מ"מ, החיפושית מכרסמת מעלווה ובשורשים וגורמת לנבילתו של הצמח. התופעה נראת אכילות של העלים. יש לרסס פעמיים בשבוע ע"י 'סימבוש' בריסוס לפיתרון עלוותי, ופיזור של 'דיזיקטול', 'מזיקוטל' יש להרטיב לאחר הפיזור לפיתרון הבעיה בבית-השורשים.

חלזונות:

החלזונות מכרסמים את העלים ועיקר פעילותם היא בשעות הערב והלילה. יש לפזר ליפנות ערב פתיון 'מתזון' ולהרטיב קלות.

מחלות ולהלן הנפוצות שבינהם:

קמחון:

זוהי פטריה התוקפת שורה ארוכה של פונדקאים (צמחים), התופעה ניראת כהיצטברות של אבקה קימחית על העלים והנזק הוא הצהבת העלים ונשירתם. טיפול ב'סיסטאן' או 'ספרול' (בורדים מומלץ לרסס אחת ל10 ימים).

חלדון:

פטריה הגורמת לכתמי עלים בצבע חלודה בעיקר בצדו התחתון של העלה, העלים מצהיבים ונושרים. תופעה זו מופיעה בעיקר באיזורים לחים או כאשר משקים צמחיה בהמטרה. (תופעה נפוצה בורדים כאשר מרטיבים את עלי הורד). ריסוס ב'סיסטאן' 'מנבגן' או 'ספרול' (ולהימנע מהרטבת העלים).

ביפולריס (מדשאה):

פטריה התוקפת עלים בעיקר מדשאות, הפטריה גורמת לכתמי עלים חומים בעלוות המדשאה. המדשאה נראת חומה ואינה צומחת. טיפול ע"י 'מנצידן' פיזור אחת לשבוע לאחר הכיסוח,ולהפחית בהשקיה עד להעלמות הפטריה.

מאמר זה נותן סקירה כללית על מזיקים ומחלות בגן הנוי, הוא ממצא אך אינו מלא, יתכן ותמצאו בגינתכם מזיק ו/או מחלה שאינה מוזכרת במאמר זה, הינכם מוזמנים לשלוח אלינו שאלות בנושא זה או בכל נושא אחר בתחום הגינון .

כמו כן הטיפולים שמופיעים במאמר זה הם בגדר המלצה וניתנים באופן תאורתי ללא בדיקה בשטח, כמו כן יש לקרוא את הוראות השימוש והערות היצרן בהקפדה לפני כל שימוש בחומר כל-שהוא ואנא השתמשו באמצעי הגנה נאותים להגנה על בריאותכם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here