העתיד - טיהור שפכים באגני צמחית מים

המחסור במים והזיהום ההולך וגובר של קרקע ומים, מחייב חשיבה חדשה על כל נושא טיהור השפכים. אם נושא זה נשמע דוחה, הרי שיש חדשות בתחום.

מדע ה- "ריפוי בצמחים" הוא תחום מתפתח בעולם העוסק בשיקום קרקע ומים בעזרת צמחי מים, וכך, אם מתקן טיהור השפכים היה "החצר האחורית" המסריחה והנשכחת מלב, עולה אפשרות שונה באופן מהותי : מתקן טיהור שהוא סדרת אגנים עם צמחיית מים למיניה, חלקם יפים וריחניים מאד, ללא כל מטרדים סביבתיים.

מתקן זה מייצר מים באיכות טובה מאד שניתן להשתמש בהם להשקיה. בחלק מהמים ניתן להשתמש להשקיית פארק שיקיף את האגנים ויהווה "ריאה ירוקה", מקום נופש ומרגוע, ומקום משיכה לחיות בר וציפורים.

כיצד מתרחש ה"נס" הזה?

תהליכים של טיהור מסוג זה התרחשו בטבע מאז ומעולם באזורים מסוימים בעולם שזכו לקבל את הכינוי "הכליות של הטבע". באגנים טבעיים אלה זורמים המים דרך ומעל קרקע שבה גדלים צמחי מים וביצה, ומטוהרים בדרכם על ידי הצמחים והמיקרואורגניזמים החיים בסביבת שורשיהם.

ענין מדעי גובר בעשרות השנים האחרונות הביא למאמץ מחקרי בין לאומי בנחום, שהרחיב את הבנת התהליכים ואפשר ליישמם וגם לשפרם במערכות מעשה ידי אדם. וכך הסתבר שצמחים מסוגלים לטפל בצורה יעילה ביותר גם בסוגי שפכים "קשים" כמו שפכי משק חי ומפעלים מזהמים, שעימם הפתרונות הקונוונציונלים מתקשים להתמודד, או שעושים זאת בעלויות גבוהות מאד, כתוצאה מהתפתחות הידע %7 מכלל הערים בארה"ב משתמשות בשיטה זו לטיהור השפכים העירוניים, כל בתי הזיקוק בסקנדינביה מטוהרים כך, חברות תעשייתיות גדולות ,חברות דלק ואחרות, מעבירות בהדרגה את מפעליהן לשיטת טיהור זו.

ואצלנו, ארץ מוכת בצורת וזיהום?

עד עכשיו, לא נעשה דבר בכיוון זה. "עפרה צמחי מים" העוסקת בגידול צמחי מים ליצוא ובנית גופי מים אקולוגים, עוסקת במחקר ובדחיפת הנושא. בחברה פותחה שיטה מודולרית ומגוונת מאד המותאמת לתנאי הארץ, ויכולה לתת פתרונות נקודתיים ליישובים קטנים, מחנות צבא, מחנות נופש, מפעלים מזהמים, ומשקי חי. פרוייקט הדגמה נבנה בעיר סכנין בגליל, ופרוייקט גדול, ראשון נמצא בשלבי תכנון ואישור בערבה.

מוסדות הממשלה המעורבים בתחום מעונינים בקידום הנושא, אך טיבען של מערכות ביורוקרטיות שהן נעות לאט ובכבדות, גופים ציבוריים חוששים להכנס לפרוייקטים חדשניים (שהעיר השכנה תהיה ראשונה), אך למדינת ישראל אין אפשרות להמשיך ולזהם את המים והקרקע, ולבזבז מים!

בתחום הנחלים המצב אינו שונה. אותם שפכים בלתי מטופלים הזורמים לנחלים ולוודיות גורמים זיהום ונזק בלתי הפיך לאקולוגיה, אך גם כאן ניתן לעשות הרבה בעזרת צמחי מים, אם באפיק הנחל עצמו ואם באגנים מלאכותיים שיטהרו את השפכים לפני כניסתם, או יסיטו את זרימתם למעקפים בהם יתרחש הטיהור.

הקרן הקיימת החליטה לראות בנושאים אלה פרוייקט לאומי ראוי למעורבותה ותמיכתה, אך ללא התעוררות ציבורית ודרישה למצוא פתרונות "ירוקים" ולא לאפשר הרס של משאבים עליהם מושתת קיומינו, לא יקבל הנושא את הדחיפות וההיקף הנחוצים.

אך גם בתחום היוזמה הפרטית והמוניציפלית יש מה לעשות!

מתקני קירור- של בנינים גדולים מזרימים לביוב מים שפירים (בממוצע 50 קוב ליום!). לעיתים מים אלה סופחים מתכות מהמערכת. וניתן לטהר אותם במערכת קטנה, פשוטה ויעילה של צמחי מים. המהווה חלק מהגן, ולהשתמש בכל המים להשקית הגן.

בתי שימוש ציבוריים- "מייצרים" כמות עצומה של מי שפכין. מתקן שיקוע, ומערכת טיהור עם צמחי המים תשתלב בגינון הציבורי והמים ישמשו להשקיה. מתקנים לשטיפת רכב- מבזבזים כמויות עצומות של מים. צמחי המים מתמודדים בקלות עם הדטרגנטים, ומערכות אלה יכולות לספק כמויות יפות של מים להשקיה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here