קרדיט PIXABAY

גיזום וכריתת עצים הם חלק בלתי נפרד מגידול עצים וטיפוח חצרות אך למרות שלכאורה נראה שאין הבדל ממשי בין שתי הפעולות, במציאות ישנם הבדלים מהותיים בין שתי הפעולות שכן אסור לכרות עצים למעט מקרים שבהם התקבל אישור לכך.

צריכים לכרות או לגזום עץ כלשהו בגינה שלכם? לפניכם הסבר מפורט שנכתב על ידי צוות האתר גיזום פלוס המתמחים בגיזום, כריתה והעתקת עצים, אשר בא להסביר באופן ממוקד על ההבדלים בין שתי הפעולות, מתי נדרש לגזום או לכרות עץ ואיך לעשות את זה באופן הטוב ביותר בלי להסתבך עם החוק ובלי לשלם מחירים יקרים.

מה ההבדל בין גיזום עצים לבין כריתה

רוב האנשים סבורים שההבדל היחיד בין גיזום לבין כריתת עץ הוא שבכריתה חותכים למעשה את הגזע ואילו בגיזום רק את הענפים. יש בזה מן האמת אך כדי להיות מדויקים נסביר שגיזום עמוק יכול להיחשב לכריתה גם אם הגזע נשאר על כנו. משמע שאם חותכים יותר מדי יכולים להגיע לכריתת עץ בעוד שהמטרה הראשונית הייתה גיזום. ניתן לראות תרשים שמלמד על כך באתר ׳גיזום פלוס׳.

מעבר לכך גם בכריתת עצים יכולים להיות הבדלים מהותיים שבאים לידי ביטוי בחלקי העץ שמוסרים.

בדרגה הראשונה של כריתת עצים אנו חותכים את כל הענפים המרכזיים ומשאירים את הגזע. כריתה מאין זאת נדירה באופן יחסי אך כבר היו מקרים מעולם.

בדרגה השנייה, שהיא הנפוצה ביותר, כורתים את העץ לרבות הגזע שלו בנקודה הקרובה ביותר לקרקע כך שבסופו של דבר נשאר גדם גזע ושורשים בתוך האדמה.

הדרגה השלישית של כריתת עצים נועדה למי שרוצה להסיר את העץ לחלוטין כך שלאחר הכריתה של העץ מכרסמים את השורשים והגדם כדי שלא יישאר בסופו של התהליך דבר.

מדוע אסור לכרות עצים?

איסור כריתת עצים נובע מתוקפו של חוק אילנות מוגנים שעל פיו אסור לכרות עצים במדינת ישראל ולא משנה ממש היכן הם נמצאים. אומנם החוק מחמיר יותר עם עצים שנמצאים בטבע, אך באופן כללי אסור לכרות עצים גם בשטחים מיושבים לרבות חצרות בתים פרטיים.

רוצים לכרות עץ בוגר בחצר הבית שלכם? אתם פשוט לא יכולים לעשות את זה או ליתר דיוק, לא ניתן לכרות עץ בלי אישור מתאים.

איך מקבלים אישור לכריתת עץ?

אישור לכריתת עצים מתקבל רק לאחר מילוי בקשה ותשלום אגרה. בתוך 14 ימים ממילוי הבקשה יגיע אל המקום הממונה על העצים באזור המגורים שלכם (תוכלו למצוא את הפרטים שלו באתר הרשות המקומית) ויקבע אם לתת לכם את האישור או שלא.

במידה שקבלתם אישור תוכלו להזמין כורת עצים מקצועי שיבצע עבורכם את העבודה ובמידה שהבקשה נדחתה, תוכלו להגיש ערעור או להסתפק בגיזום של העץ.

גיזום עצים כפתרון

גיזום עצים הוא הפתרון המועדף במרבית המקרים שבהם עץ אחד או יותר מהווים מטרד. אומנם גיזום לא יהיה רלוונטי כאשר עץ חולה או התייבש אך בהחלט יכול להוות פתרון מעולה במקרה שהעץ רק מלכלך, ענפיו מהווים מכשול או כשהוא חוסם את האור. גיזום עצים אינו מצריך אישורים ובירוקרטיה ויכול להיעשות באופן מידי על ידי איש מקצוע מתאים.

מי יכול לכרות או לגזום עצים?

גיזום וכריתת עצים מתבצעים רק על ידי מי שהוסמך וערוך לכך. מדובר באנשי מקצוע שעברו הכשרות ומחזיקים בתעודה שמעידה על כך שהם יכולים לעסוק בתחום.

חשוב לציין שכדאי להזמין גוזם או כורת עצים שבנוסף למה שהזכרנו גם מחזיקים בביטוח פרטי שמגן עליהם ועליכם בכל מקרה של נזק או פגיעה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here