קרדיט: Adrien Buttier / EPFL

איך נראה החקלאי המושלם? ומה עושים עם המחסור בידיים עובדות? הרובוט הייעודי לקטיף לא מתעייף, עובד בגשם ובשמש והעיקר – משתלם כלכלית למפעילים

תוכנות בינה מלאכותית דוגמת ChatGPT כובשות את השוק בסערה ומשולבות במגוון תחומי פעילות שהיו עד עתה בידי בני אדם. צוות מדענים מאוניברסיטת TU Delft בהולנד והאוניברסיטה הטכנית השוויצרית EPFL החליטו לעשות שימוש ב-ChatGPT לטובת חיבור עם אחד הטרנדים היותר חמים בתעשייה כיום: קובוטים (רובוטים שיתופיים). צוות המחקר ביקש מ-ChatGPT פתרון אוטומציה יעיל וחסכוני לבעייה שמציקה ללא מעט חקלאים: איך קוטפים עגבניות עדינות עם מינימום נזק ליבול. מנוע ה-AI התבקש להציע פתרון קל לביצוע ואת טכניקת הקטיף היעילה ביותר והתוצאה: קובוט ייעודי מונחה ראיית מכונה, ובמקרה הזה – קובוט של מובילת התחום העולמי, חברת Universal Robots שיוצא לשטח כשהוא רכוב על עגלה רובוטית לטובת ההתניידות.

"רצינו ש-ChatGPT ׳יעצב׳ לא רק את כל התהליך – כולל בחירת הקובוט הספציפי – אלא כזה שיהיה ממש שימושי", הסביר קוזימו דלה סנטינה, עוזר פרופסור מ-TU Delft. ב׳דיונים׳ שלהם מול ChatGPT, עלה במשותף הרעיון ליצור רובוט לקציר עגבניות הוגה והחוקרים דיווחו שהצעות העיצוב ותכנון הביצוע היו ׳בהחלט משכנעים׳, כולל בגיבוש ההחלטה מתי המעבר לאוטומציה מלאה שווה כלכלית.

ChatGPT אף הציע הצעות שימושיות במהלך שלב היישום, תוך ייעוץ לגבי חומרים ומנגנונים ספציפיים לשימוש, כגון המלצה על שימוש בסיליקון, או גומי, עבור התפסן שבקצה הזרוע הקובוטית, כדי למנוע ריסוק העגבניות העדינות במיוחד.

לדברי חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD, נציגת UR בישראל, קובוטים, מציעים כבר כיום שלל יישומים מגוונים לחברות ולמפעלים שחיפשו פתרון יעיל, חסכוני ובטוח לאוטומציה. ״בתחום החקלאות, ממש כמו בתחומי התעשייה המסורתית, חסר כח אדם וגם זה שכבר נמצא מתמודד לעתים עם משימות חוזרות על עצמן ומאתגרות פיזית את העובדים. בנוסף, קובוטים ניתנים לתכנות מהיר וקל והם ניידים״. לדבריו, בשנים האחרונות למידת מכונה ובינה מלאכותית החלו לשנות את תחום האוטומציה התעשייתית – ואוטומציה של קובוטים מובילה את הדרך. ״היכולות החדשות האלה נרתמות כיום לטובת שימוש בקובוטים עם למידת מכונה והשלוב הזה ימשיך לפתוח יישומים מאתגרים שפעם נחשבו בלתי אפשריים״.

קרדיט: Adrien Buttier / EPFL
קרדיט: Adrien Buttier / EPFL

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here