הכנת קומפוסט ביתי

קומפוסט הינו חומר אורגני המיוצר משיירי צמחים וחומרים אורגניים, העוברים תהליך פרוק ביולוגי ע"י מיקרו-אורגניזמים, בתנאים של חום, לחות ואיוורור.

הקומפוסט משפר את מבנה הקרקע ומסייע בכך לאחיזת מים ודשן טובה יותר ואיוורור, וכן מעשיר אותה במיקרו-אורגניזמים החיוניים לה ולצמח. מאחר שהקומפוסט עשיר בחומצות הומיות ופולביות הוא משפר את עמידותו של הצמח למחלות שונות, ועוזר בהדברת נמטודות.

החומרים המתאימים להכנת קומפוסט הם: פסולת אורגנית מהמיטבח והגן, כגון: ענפים גרוסים, גזם מידשאות עלים שונים, ירקות ופירות לרבות קליפות, שאריות תבשילים (צמחיים, חלביים בלבד), מוצרי קמח ועוד.

אין להוסיף לקומפוסט: בשר,דגים, עצמות, שומן, הפרשות אדם ובעלי-חיים וכן כל חומר שאינו אורגני.

אחת הדרכים להכנת קומפוסט היא בעזרת מיכל הטרמו-קומפוסטר, המשוווק ע"י חברת אוייריש, יש למלא את תחתית המיכל בגזם גס שירקב לאט ויאפשר ניקוז טוב ואיוורור הערמה מלמטה. מעל לגזם הגס יש להוסיף שכבות של חומר יבש (ענפים שונים) וחומר רטוב (פרחים, כסחת דשא, ופסולת מטבח) לסרוגין.

עובי כל שיכבה כ-10-20ס"מ, ומומלץ להוסיף זרזי קומפוסט בין השכבות, כגון: רדיביט וביו-קומפוסט, חומרים אלו מחטאים את הקומפוסט ועוזרים בספיגת לחות מיותרת. שאריות מזון רצוי ליטמון במרכז הערימה ביכדי לא לימשוך זבובים. יש לידאוג לרמת לחות טובה, רטיבות יתר תגרום לריקבון הערימה, יובש יתר יפסיק את תהליך הקומפוסטציה, לכן יש ליגאוג לרמת לחות טובה (כמו ספוג סחוט) ואפילו להשקות אים צריך. יש לערבב את הערימה בעזרת קילשון כדי לאפשר איוורור טוב יותר של הערימה.

תהליך הקומפוסטציה יוצר חום (עד-70C) וזהוא סימן לכך שהתהליכים מתבצעים כראוי. מעל' הקומפוסט מוכן כאשר ציבעו הופך חום שחור, ריחו כריח אדמת יער אחרי הגשם והוא מיתפורר בקלות, אינו חם, אין סביבו זבובים, לא גדלים בו עשבים ואינו מפיץ ריחות לא נעימים.

  • אפשר גם ליצור קומפוסט ע"י חפירת בור בפינת הגינה, אך בור באדמה מונע את תהליך איוורור הערימה ויכול ליגרום לרטיבות יתר וריקבון הערימה.
  • אפשר גם ליצור קומפוסט ע"י יצירת ערימה באיזור מרוחק של הגינה, אך ערימה חשופה יכולה להיתיבש במהרה ולהפסיק את תהליך הקומפוסטציה. ציפורי ומכרסמים עלולים להשאיר אחוריהם זרעים שונים שיכולים לינבוט לאחר תהליך פיזור הקומפוסט בגינה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here