גיזום ורדים בגן הנוי

גיזום ורדים בגן הנוי שונה במהותו מגיזום הורדים בחממות גידול. צורת הגיזום נובעת תחילה ממטרות גידולו ומדרישותינו מהורד בגינה. בזמן הגיזום יש להתחשב ברווחי הנטיעה, באופי השיח ובתפקידו בגן, אם הוא שיח לקטיף פרחים, שיח לפריחה בגן, כצמח כיסוי או מטפס. קשה לתת מרשם קבוע ומדויק לגיזום, אך עקרונות הגיזום שווים כמעט לכל סוגי הורדים עם שינויים קטנים המותאמים לכל קבוצה.

"ענפי מים"

ברוב המקרים הורדים בגן מורכבים. סמוך למקום ההרכבה , המכונה "לב הורד" או "תפוח הורד", פורצים וצומחים ענפים צעירים וחדשים, שתחילתם כ"ענפי מים" זקופים וחזקים. את "ענפי מים" אלו תוכלו לזהות בקלות הם דקים יותר ברוב המקרים, קוצניים יותר, ואינם מוציאים פרחים. קיטומם של ענפים אלה באופן קבוע יסייע לצימוח נכון ובריא של הורד ולכמות פרחים רבה יותר. ענפים אלה יש לגזום קרוב ככל האפשר לבסיסם מבלי לפגוע ב"תפוח ההרכבה" ומכיוון שענפים אלה צומחים מתוך "תפוח ההרכבה" עלינו להקפיד כי "תפוח ההרכבה" יהיה תמיד מעל הקרקע וחשוף לאור ואוויר.

קטיף פרחים

בדרך כלל מסתיים צימוח הענפים של הורד בפרח או בתפרחת, ככל שנקטוף יותר פרחים נגרום לשיח גירוי רב יותר לפריצת ענפים חדשים, שאף הם יסתיימו בפרח או בתפרחת. גם התפצלות הצמיחה למספר רב יותר של ענפים כתוצאה מגיזום או קטיף הפרחים תגרור אחריה פריחה רבה יותר. לפיכך נוהגים לקטוף את פרחי הורדים אפילו לאחר קמילתם. גיזום כקטיף נעשה כל ימות השנה ואילו הגיזום החורפי בא רק כדי לתקן ולשפר את מבנה השיח, לחזקו ולשמור על צורתו.

גיזום חורפי

בבואנו לגזום את שיח הורד בחורף יש לזכור, שאי אפשר להחזיר ענף שנגזם, לכן יש לחשוב ולתכנן היטב את הגיזום וצריכה להיות סיבה טובה לכל ענף שנגזם. כדי להקל על הגיזום יש לעשותו בשלבים:

תחילה יש לסלק את כל הענפים המיותרים ענפים יבשים, "ענפי מים" וענפים מהנוף העליון הנושאים עליהם פרחים עד לקו גובה מסוים שמעליו לא נשאיר ענפים בכל מקרה. יש להימנע מלגזום ענף ותיק מאוד אלא אם כן אנו רוצים להחליפו בענף צעיר יותר שצומח לידו, וחשוב מאוד לשים-לב שענף צעיר זה אינו "ענף מים". גילם של ענפי הורד לא נקבע על-פי צבע הענף אלא ע"י צבע השיכים (קוצים), בענף צעיר יהיה צבעם ירוק או אדמדם (תלוי במוצאו של הורד), בהתבגרותו יהפוך צבעם של השיכים לחום כהה, לאחר מכן לחום בהיר, אפור ולבסוף לצבע לבן עכור. יש לחשוב היטב לפני שגוזמים ענף ותיק דבר העלול לפגוע בו קשות ואף לגרום למותו.

בשלב השני יש לסמן את הענפים שאנו רוצים שישמשו כשלד השיח בין 4-6 זרועות ענפים כשצורת הצמח הסופית תהיה כגביע. מדללים זרועות וענפים הצומחים בצפיפות וחותכים ענפים שצמיחתם כלפי פנים.

בשלב השלישי שהוא שלב הגיזום הסופי יש לגזום את ענפי השלד בגבהים שונים והחיתוך יעשה בצורה אלכסונית כלפי חוץ. הגיזום בגבהים שונים כדי ליצור פריצות חדשות בגבהים שונים דבר שייתן לשיח מרחב אוורירי יותר ומואר יותר לקבלת פריחה שופעת ולהקטנת פגיעתם של מחלות ומזיקים. החיתוך האלכסוני נועד למניעת היווצרות שלולית מים קטנה על גבי הענף שעלולה לגרום לריקבון. מקום החיתוך יעשה כ- 1 ס"מ מעל לניצן הפונה לכיוון החיצוני של השיח כדי לעודד צימוח חדש כלפי חוץ. גיזום קרוב או רחוק מדי מהניצן עלול להאט את הצימוח החדש באביב. שלב אחרון הוא השלב בוא אנו מנקים את השיח היטב מכל הענפים והעלים שנחתכו וחשוב מאוד למרוח את פצעי הגיזום במשחת גיזום למניעת חדירתם של מחלות ומזיקים.

הערות חשובות

1. מועד גיזומם של הורדים הוא בחורף , אך אין מועד מדויק ויש להתחשב במיקום הגיאוגרפי של הגן (הר או שפלה) ובמזג האוויר, לכן מומלץ לגזום את הגיזום החורפי בהדרגה ולא ביום אחד.

2. באזורים מתונים מבחינת מזג-אוויר אפשר לגזום ערוגות ורדים לסירוגין מאמצע החורף, עם הפרשי זמן קצרים בין ערוגה לערוגה , וזאת כדי לקבל בבוא העת צימוח לסירוגין וכמובן פריחה לסירוגין ולזמן ממושך יותר. (יש לזכור כי זמן הפריחה הוא כחודשיים לאחר הגיזום)

3. חשוב לזכור כי הנזק שיגרם לצמח הורד מאי גיזום יהיה קטן יותר מאשר הנזק של גיזום לא נכון או בזמן הלא נכון. במידה שיש ספק לגבי גיזומו של ענף מסוים חובה להשאירו ולזכור כי אפשר לגזום ענפים אלה במידה ונצטרך גם יותר מאוחר בעונה.

4. ורדים ככיסוי קרקע וורדים מטפסים לא גוזמים, אפשר וצריך לדללם, לגזום ענפים יבשים ושבורים, ולחתוך את פריחתם היבשה בלבד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here